Evanjelická základná škola v Prešove vstúpila do pilotnej fázy kurikulárnej reformy v školskom roku 2024/2025. Niektoré časti reformy boli pre nás novinkami, iné sme v praxi realizovali už dávnejšie. Napriek tomu, vstup do reformy predstavoval a predstavuje manažérsku, logistickú, personálnu, psychologickú, pedagogickú aj finančnú výzvu. Predmetom prednášky je zdieľanie sa s našími skúsenosťami aj trápeniami.
Ako môže vyučovanie rozvíjať empatiu, zodpovednosť a zároveň zlepšovať život v komunite? Predstavíme vám stratégiu Service Learning (SL) – učenie prostredníctvom služby –, ktorá prepája školu so svetom za jej múrmi. Dozviete sa, ako SL funguje, aké má prínosy pre žiakov, učiteľov aj školské prostredie a prečo sa stáva čoraz dôležitejšou súčasťou vzdelávania. Po úvode dostanú slovo samotní študenti, ktorí na vlastnej koži zažili, že aj školský projekt môže meniť svet. Tri rôzne školy, tri rôzne príbehy, jeden spoločný odkaz: má to zmysel.
Chceš preniesť hodnoty rešpektu, dôvery a zmysluplnosti do vyučovania tak, aby to dávalo zmysel žiakom aj tebe? Počas workshopu sa ponoríme hlbšie do princípov a možností využitia stratégie Service Learningu (SL) – predstavíme si fázy práce a to, ako začať s vlastným projektom. Osobitným zážitkom budú „živé knihy“ – študenti, ktorí už SL realizovali a sú pripravení otvorene hovoriť o svojich skúsenostiach. Bude priestor na otázky, zdieľanie, aj vlastný mininávrh, ako by SL mohol fungovať práve na tvojej škole. Príď a zaži Service Learning z prvej ruky – autenticky, prakticky, zmysluplne. Lektorku budú počas workshopu dopĺňať študenti a pedagógovia z 3 škôl, ktoré už túto učebnú stratégiu realizujú. Gymnázium Jána Adama Raymana v Prešove – PaedDr. Zlata Dudová, ZŠ Konštantínova Stropkov – PaedDr. Angela Kačurová, Gymnázium Lipany – Ing. Petra Vavreková.
Workshop je úvodom, ako lepšie spoznať seba aj ostatných prostredníctvom inovatívnej analýzy štyroch personálnych štýlov. Je určený pre všetkých, ktorí chcú hlbšie porozumieť vlastnej osobnosti a zároveň pomôcť druhým odhaliť ich potenciál. Počas workshopu sa naučíte praktické techniky na rozpoznávanie personálnych štýlov nielen u seba, ale aj u ostatných, čo vám pomôže efektívnejšie komunikovať a budovať kvalitné, a dlhodobé vzťahy. Získané zručnosti vám umožnia lepšie chápať medziľudské vzťahy, rozvíjať sebapoznanie a podporovať rast ľudí vo vašom okolí.
Workshop je zameraný na to, ako možno umelú inteligenciu využiť pri zavádzaní kurikulárnej reformy a pri riadení zmien v škole. Účastníci sa oboznámia s praktickými nástrojmi a ukážkami, ktoré môžu využiť učitelia, vedenie školy aj školské tímy pri plánovaní a implementácii zmien. Pozrieme sa na možnosti, ako AI uľahčuje tvorbu školských vzdelávacích programov, prípravu vyučovacích materiálov či
komunikáciu s rodičmi a kolegami. Diskutovať budeme aj o rizikách a etických aspektoch využívania AI vo vzdelávaní. Účastníci si odnesú konkrétne tipy, ktoré môžu okamžite aplikovať v praxi.
Reforma nemusí byť strašiakom. Poďme sa na ňu pozrieť cez skúsenosti zo škôl, ktoré sú už v postupnom zavádzaní nového kurikula, a to cez našu ZŠ M. R. Štefánika v Budimíre, ktorá sa zapojila už v prvej vlne, ale aj cez školy z regiónu, s ktorými spolupracujem v rámci RCPU Košice – okolie. Vyskúšame si, ako môže takéto vyučovanie vyzerať, ako môžeme prepájať predmety. Spoločne budeme hľadať tipy a triky, ako učiť deti samostatne myslieť, aké sú výhody vyučovania v cykloch, čo vieme a čo je potrebné zmeniť.
Koncept „okna tolerancie“ nám môže pomôcť lepšie rozumieť sebe i druhým a podporovať tak láskavé a zdravé vzťahy v našich triedach, ale aj v každodennom živote. Naučíme sa mapovať svoje zdroje a posilňovať našu odolnosť. Súčasťou workshopu bude aj predstavenie Emocionálneho kompasu, praktického sprievodcu pre učiteľov o tom, ako u deti zlepšiť duševné zdravie, vzťahy v škole a schopnosť sústrediť sa.
Najlepšou cestou ako ísť bližšie k sebe je cez komunikáciu. Niekedy strávime aj hodiny, no predsa nedôjde k vzájomnému porozumeniu. Ako teda na to, aby sa to podarilo? Čo robiť inak? Spolu sa pokúsime nájsť odpovede na workshope „Vedomá komunikácia“.
Objavte silu komunitných kruhov ako nástroja, ktorý spája učiteľov aj žiakov a prináša do školy atmosféru spolupráce, rešpektu a otvoreného dialógu. Workshop ponúka príležitosť nielen spoznať princípy sedenia v kruhu, rovnosti účastníkov, načúvania a autentického záujmu o druhého, ale aj zdieľať vlastné skúsenosti z ich realizácie. Účastníci získajú praktické tipy, ako komunitné kruhy prepájať s rôznymi vyučovacími oblasťami a podporovať tak rozvoj sociálnych a komunikačných zručností detí. Spoločne vytvoríme bezpečný priestor pre nové nápady a inšpiráciu do každodennej praxe.
Charakter sa nedá učiť nátlakom, ale v prostredí harmónie, lásky a rešpektu. Už J. A. Komenský zdôrazňoval, že škola nemá byť „mučiarňou ducha“, ale dielňou ľudskosti. Ako to môže vyzerať v praxi? Workshop ponúkne učiteľom konkrétne aktivity, hry a reflexie – od „pavučiny priateľstva“ po každodenné situácie v triede – ktoré pomáhajú deťom objavovať cnosti, vnímať dobro vo vlastnom konaní a rásť k najlepšej verzii seba samých.
Workshop „Lebo na tímovej práci záleží…“ je prakticky zameraný na posilnenie komunikačných zručností v školskom prostredí. Účastníci sa budú venovať tomu, ako efektívne spolupracovať a komunikovať medzi učiteľmi, žiakmi, rodičmi a odborníkmi. Budeme sa zameriavať na reálne situácie, kde si účastníci vyskúšajú, či ich komunikácia funguje správne, či rozumejú možným komunikačným bariéram a ako ich prekonávať. Cieľom je spoločne vytvárať prostredie, kde sa všetci aktéri cítia vypočutí a kde tímová spolupráca podporuje školskú kultúru.