Popis projektu

Nadáciou Volkswagen podporený projekt „Baví ma učiť sa a spoznávať svet“ overuje efektivitu vzdelávania metódou riadeného aktívneho učenia s využitím digitálnej vzdelávacej platformy SmartBooks pri skupinovom nasadení v triedach s veľkým počtom žiakov z marginalizovaných skupín, znevýhodnených žiakov (CS).
Projekt je realizovaný na 1.st. ZŠ v Prešovskom kraji v predmetoch matematika, slovenský jazyk, anglický jazyk prvouka / prírodoveda.
Našim projektom chceme dosiahnuť zásadné zvýšenie čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov ZŠ a rozvoj ich tvorivosti potrebnej pre prichádzajúce výzvy 21.storočia.
Aj keď platforma prináša efekt, je potrebné ju využívať s rozumom a bezpečným spôsobom (u detí 1. stupňa ZŠ v priemere 30 minút denne, maximálne 60 minút denne).

Ciele projektu

Cieľom nášho projektu je podpora:
• šírenia dobrej praxe v oblasti zavádzania inkluzívnych vzdelávacích metód v materských a základných školách
• učiteľstva/riaditeľstva pri zavádzaní inkluzívnych metód v materských a základných školách
• raného vývoja detí znevýhodnených alebo marginalizovaných skupín obyvateľstva

Cieľom a podstatou predloženého projektu je potvrdiť našu teóriu zmeny na väčšej skupine žiakov (v celých triedach) z marginalizovanej komunity, na základe porovnania výsledkov experimentálnej a kontrolnej skupiny žiakov, u ktorých sa použijú odlišné metódy výuky v škole, aj neformálneho vzdelávania v rámci školských družín a klubov.

Nami predkladaný inovatívny a inkluzívny projekt plne podporuje:

Inovatívny aspekt projektu a) optimálny ranný vývoj detí znevýhodnených alebo marginalizovaných skupín obyvateľstva
b) učiteľov pri zavádzaní inkluzívnych metód v základných školách
c) šírenie dobrej praxe v oblasti zavádzania inkluzívnych vzdelávacích metód v základných školách
Výsledky meraní (aj tých medzinárodných napr. PISA) ukazujú, že máme čo naprávať hlavne v oblasti matematickej, čitateľskej, jazykovej a prírodovednej gramotnosti. Katastrofálna je tiež situácia vo finančnej gramotnosti, poklese digitálnych zručnosti, ako aj kreativity. Niet divu, že sme zaznamenali aj veľmi výrazný pokles Indexu sebadôvery žiakov ohľadom vlastných schopností.
Náš projekt chce podporiť myšlienku, že zmenou metód a foriem vyučovania – ich inováciou (napr. využívaním projektového, zážitkového, blokového vyučovania ... a pod.) v kombinácií s využívaním inovatívnej digitálnej vzdelávacej platformy SmartBooks je možné tieto požadované kompetencie ako aj sebadôveru žiakov vo vlastné schopnosti zlepšiť.
Tie by sa mali zlepšiť aj tam, kde to doteraz veľmi nejde – u detí z marginalizovaných skupín, detí z málo podnetného prostredia. Rovnako dokáže rozvíjať kompetencie žiakov so ŠVVP (ADHD, dysgrafikov, dyslektikov, autistov...).,
Ak zohľadníme výsledky neurovedy a neuropsychológie poukazujúce na to, že aj mozog je „sval“ a aj ten sa dá trénovať a pretože je neuroplastický, tak by to malo fungovať aj pri vyššie spomínanej skupine žiakov po hranicu ich objektívnych možností. Z pohľadu vyučujúceho je dôležité urobiť pre nich to, čo sa dá urobiť a SmartBooks môže byť veľmi účinnou pomôckou. V rámci projektu sa chceme sústrediť predovšetkým na žiakov v 1. cykle (1. – 3. ročník), kde je možnosť rozvíjať ich schopnosti učiť sa, využiť svoj reálny potenciál, najpotrebnejšia a zároveň prináša najvyššiu pridanú hodnotu.
Do vzdelávania prinášame zásadnú inováciu na princípoch a technológiách Industry 4.0, vrátane bezpečného použitia AI so zachovaním kľúčovej úlohy pedagóga ako sprievodcu žiaka pri získaní rozsiahlej vedomostnej znalostnej bázy, a predovšetkým rozvoji jeho kompetencií a zručností.
Projekt je realizovaný na 1.st. ZŠ v Prešovskom kraji v predmetoch matematika, slovenský jazyk, anglický jazyk prvouka / prírodoveda.
Našim projektom chceme dosiahnuť zásadné zvýšenie čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov ZŠ a rozvoj ich tvorivosti potrebnej pre prichádzajúce výzvy 21.storočia.
Aj keď platforma prináša efekt, je potrebné ju využívať s rozumom a bezpečným spôsobom (u detí 1. stupňa ZŠ v priemere 30 minút denne, maximálne 60 minút denne).

Hlavná myšlienka projektu:

Učiť deti efektívne (nie čítaním učebníc a počúvaním výkladu učiva ... nízka 10 % efektivita naučenia sa), ale aktívnou činnosťou žiaka formou zábavného riešenia rôznorodých náučných úloh z každej témy každého predmetu (vysoká 80 % efektivita naučenia sa). Zároveň individualizovať vyučovanie (personalizovaný učebný plán) pre každé dieťa systematickým využívaním digitálneho asistenta SmartBooks zo strany učiteľov pre maximálny rozvoj potenciálu dieťaťa.
Do vzdelávania prinášame zásadnú inováciu na princípoch a technológiách Industry 4.0, vrátane bezpečného použitia AI so zachovaním kľúčovej úlohy pedagóga ako sprievodcu žiaka pri získaní rozsiahlej vedomostnej znalostnej bázy, a predovšetkým rozvoji jeho kompetencií a zručností.